Support

Är du osäker på hur du installerar eller använder Lockbee?

Vi har instruktionsfilmer som kan hjälpa dig att komma igång med Lockbee.
Är du osäker på hur GDPR lagen kommer påverka dig?

Vanliga frågor

Jag säkerhetskopierar idag med hjälp av ett USB-minne / CD-DVD skivor, varför skulle jag välja att använda Lockbee då jag redan har en lösning?

Lockbee är nästa steg i utvecklingen på samma sätt som när USB-minnet / CD-skivan ersatte disketterna. Lockbee är snabbt, tryggt och enkelt och vi är övertygade om att när man väl testat Lockbee kommer man inte att gå tillbaka till de "gamla medierna" så som USB-minnet /CD-skivan igen för att utföra säkerhetskopiering. Man vinner både tid och energi på att slippa alla manuella moment som krävs för traditionell säkerhetskopiering samt att säkerheten ökar då alla säkerhetskopior ligger utanför lokalen så att tex en brand inte blir ett bekymmer.

Jag har en brandvägg / virusprogram som ibland stoppar in- och utgående data, kommer jag bli tvungen att konfigurera dessa för att få Lockbee att fungera?

Nej, när vi designade Lockbee tänkte vi just på användarvänlighet och att man skall slippa hålla på med nätverksinställningar. Förutsatt att du eller din datoradministratör tillåter vanligt webbsurfande (dvs att kunna gå ut och läsa på en vanlig hemsida) så kommer Lockbee att fungera utan några övriga inställningar.

Vad krävs för att Lockbee ska fungera för mig?

För att tjänsten skall fungera så måste du ha en bredbandsuppkoppling. Din dator måste ha operativsystemet Windows XP eller senare version (Vista / Win7) samt 20 MB hårddiskutrymme. Ska du installera Lockbee på en server gäller Windows 2003 server eller senare version samt att du måste teckna Lockbee Business (Lockbee Home fungerar ej för Server operativ).

Hur mycket information säkerhetskopieras?

All mappar och dess innehåll som du väljer att Lockbee ska övervaka säkerhetskopieras. Om ditt utrymme blir för litet varnas du både via Lockbee och mail går ut till din registrerade mailadress. Du kan då välja att minska mängden som skall säkerhetskopieras eller köpa ytterligare utrymme för ett reducerat pris direkt på Mina sidor.

Vilka kunskaper behöver jag som kund för att kunna använda Lockbee?

Lockbee är framtaget för den vanliga hem- och kontorsanvändaren och är därför väldigt användarvänligt. Har du kunskaper nog att kunna skapa ett worddokument och föra över bilderna från digitalkameran så kan du hantera Lockbee.

Måste jag installera någon hårdvara / dosa i mitt nätverk?

Nej, Lockbee är en programvara som du installerar på datorn som vilket program som helst. Vi har all "hårdvara" så att du som användare inte skall behöva köpa och installera sådant.

Tar det lång tid att säkerhetskopiera?

Hur lång tid det tar att säkerhetskopiera beror på hur mycket som skall kopieras och vilken hastighet er bredbandsuppkoppling har. Vid första tillfället för säkerhetskopieringen skall all information som ni önskar ha kvar för framtiden skickas upp vilket kan ta lite tid, därefter kommer enbart förändringar att säkerhetskopieras vilket då också görs med jämna intervall (upp till 6 ggr / dygn).

Jag har flera datorer, kan jag installera Lockbee på alla dessa?

Nej, varje dator måste ha sitt eget konto. Lockbee stödjer dock backup över nätverk vilket innebär att du kan lägga till utdelade mappar eller externa diskar för backup.

Kan jag se vad Lockbee har säkerhetskopierat?

Om du fortfarande har Windows 2000 erbjuder vi inget officiellt stöd för detta. Lockbee bör dock fungera även på datorer med Windows 2000 eller Windows 2000 server (serverversionen kräver Lockbee Business).

Kan jag säkerhetskopiera min e-post?

Ja, det går att säkerhetskopiera sin e-post, då denna oftast sparas lokalt på datorn. Detta förutsätter dock att användaren kan precisera vad som skall säkerhetskopieras för att alla mail skall sparas.

Vilken säkerhet har Avtre och Lockbee som gör att jag vågar använda er lösning?

All information som skickas från användaren har dubbel kryptering för att göra informationen så otillgänglig som möjligt. Utöver detta så lagras informationen på brand- och stöldskyddade servrar med avbrottsfri kraft. Se även den tekniska specifikationen och säkerhetsspecifikationen.

Hur ofta säkerhetskopieras mitt material?

Lockbee säkerhetskopierar upp till 6 ggr / dygn det material du valt. Programmet ligger dolt och jobbar i bakgrunden så att när någon förändring sker så känner programmet av detta. När du sedan stängt ner filen du arbetat med (tex ett worddokument) och sparat detta så kommer Lockbee att skicka upp en kopia vid nästa kopieringstillfälle.

Om min dator kraschar, blir stulen eller någon olycka gör att min information försvinner, hur får jag tillbaka denna?

För att få tillbaka informationen behöver ni enbart gå in på vår hemsida och ladda hem programvaran igen, fylla i er licensnyckel och lösenordet och därefter kan ni hämta hem alla era sparade dokument och filer. Självklart kan ni också ringa Avtres tekniska support så hjälper vi er.

Jag har fått virus på min dator som har förstört mina filer som Lockbee i sin tur har säkerhetskopierat så att både orginalet och senaste kopian är trasig, vad ska jag göra?

Lockbee har en historikfunktion vilket möjliggör att användaren kan gå tillbaka i tiden innan virusattacken och hämta hem en äldre kopia som fungerade.

Behöver du hjälp med installation, inställningar, återskapa säkerhetskopior, uppdatera Lockbee eller avinstallation? Vi har instruktionsfilmer just för dig.

Att ta kontakt med oss!


Uppdatera alltid din Lockbee

Innan du söker vår hjälp så ser vi gärna att du uppdaterar din Lockbee-version till den allra senaste. Detta för att vi hela tiden uppdaterar vår produkt och förbättrar den. De problem du upplever dig ha kan bero på att du har en gammal version och i den nya kan det hända att dessa problem är avhjälpta.

Uppdatera Lockbee

Teamviewer

Den här filen laddar du ner och kör när du tillsammans med supporten kommit överens om att få din dator fjärrstyrd och följer sedan bara supportens instruktioner över telefon.

För Windows För Mac

Teknisk support och Kundservice

Telefon: 090-88 88 220
Fax: 090-88 88 221
Kundservice e-post: info@avtre.se
Teknisk support e-post: support@avtre.se

Vill du bli återförsäljare av Lockbee?

Vill du kunna erbjuda dina kunder en tjänst för Online Backup med hög tillgänglighet, lågt pris och historik!?

Läs mer här